Oferta pracy: Konkurs na stanowisko stypendysty w projekcie NCN OPUS „Rola nierówności dochodowych w kształtowaniu aspiracji materialistycznych nowych pokoleń”

Konkurs

na stanowisko STYPENDYSTY (2 stanowiska)

w projekcie NCN OPUS

„Rola nierówności dochodowych w kształtowaniu aspiracji materialistycznych nowych pokoleń”

(nr 2021/41/B/HS4/01515)

 

OGÓLNE INFORMACJE O REKRUTACJI

Nazwa stanowiska: Stypendysta/student (2 stanowiska)

Konkurs w ramach projektu badawczego OPUS 21 finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki pt. „Rola nierówności dochodowych w kształtowaniu aspiracji materialistycznych nowych pokoleń”.

Rekrutacja jest prowadzona zgodnie z „Regulaminem Przyznawania Stypendiów Naukowych NCN w Projektach Badawczych Finansowanych ze Środków Narodowego Centrum Nauki”, określonym uchwałą Rady NCN nr 25/2019 z dnia 14 marca 2019r. (https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/uchwaly-rady/2019/uchwala25_2019-zal1.pdf).

 

Informacje o projekcie:

Kierowniczka projektu: dr Agata Trzcińska

  • Źródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki
  • Instytucja realizująca: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
  • Planowy okres realizacji projektu: styczeń 2022 r. – grudzień 2024 r.

 

Głównym celem tego projektu jest zbadanie jak nierówności dochodowe i związane z nimi doświadczenia deprywacji ekonomicznej wpływają na materializm nowych pokoleń, to znaczy dzieci, które są obecnie przedszkolakami. Jednakże, aby lepiej wyjaśnić rozwój materializmu na wczesnych etapach życia jednostki zamierzamy także przeanalizować psychologiczne mechanizmy, które lepiej pozwolą wyjaśniać rozwój tendencji materialistycznych u dzieci. Osoby biedne są narażone na zdecydowanie większą deprywację potrzeb ekonomicznych i w związku z tym częściej doświadczają negatywnych emocji (np. frustracji czy upokorzenia), co może obniżać ich samoocenę. Jednakże ludzie zwykle bronią się przed spadkiem samooceny m.in. budując postawy materialistyczne i przypisując nadmierne znaczenie pieniądzom. Dlatego też w naszym projekcie zamierzamy zbadać pośredniczącą rolę samooceny dziecka w relacji pomiędzy deprywacją ekonomiczną i materializmem. Jednocześnie postulujemy, że materializm (łączenie dóbr materialnych i pieniędzy z samooceną, szczęściem, statusem społecznym, itp.) wymaga, aby dziecko miało rozwiniętą teorię umysłu, czyli umiejętność wyobrażania sobie o czym myśli drugi człowiek. Dla przykładu, aby wygenerować myśl: „Chciałbym nową zabawkę (albo więcej pieniędzy) – nie jest się fajnym, gdy się tego nie ma”, dziecko musi umieć zastanowić się, co myślą inni. Dlatego sugerujemy, że teoria umysłu może odgrywać istotną rolę w kształtowaniu materializmu.

W ramach projektu planowana jest realizacja sześciu badań wśród dzieci w wieku 4-6 lat. W jednym badaniu dodatkowo wezmą udział rodzice. Łącznie przebadane zostanie około 900 dzieci i 200 rodziców. Przeprowadzone zostanie badanie korelacyjne, w którym zweryfikujemy czy deprywacja ekonomiczna łączy się z tendencjami materialistycznymi dziecka, a także jaką rolę pełni w tej relacji samoocena dziecka oraz poziom teorii umysłu. W kolejnych badaniach poczucie relatywnej deprywacji będzie podlegało manipulacji, w związku z czym możliwe będzie stwierdzenie czy istnieje zależność przyczynowo-skutkowa pomiędzy poczuciem deprywacji a samooceną i tendencjami materialistycznymi. Na ostatnim etapie projektu zostaną zrealizowane badania eksperymentalne, w których będziemy manipulować poziomem samooceny dziecka i weryfikować czy manipulacja ta przekłada się na poziom tendencji materialistycznych dziecka. W każdym z badań będzie także mierzony u dzieci poziom teorii umysłu, dzięki czemu będzie można stwierdzić, jaka jest jej rola w kształtowaniu się powiązań pomiędzy statusem materialnym a materializmem.

 

WARUNKI WZGLĘDEM KANDYDATA/TKI

  • Student/ka trzeciego lub czwartego roku jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia (2 stanowiska);
  • Zainteresowania naukowe dotyczące psychologii ekonomicznej (w szczególności socjalizacji ekonomicznej dzieci).
  • Udokumentowane podstawowe doświadczenie w realizowaniu badań naukowych (np. realizacja badań w ramach pracy empirycznej, praca w innych projektach badawczych)
  • Udokumentowane doświadczenie w pracy lub w badaniach realizowanych z udziałem dzieci
  • Podstawowa znajomość SPSS, podstawowe umiejętności w zakresie analiz statystycznych i posługiwania się programami do edycji tekstu i analizy danych
  • Dostępność w czasie trwania projektu (kwiecień 2022 – grudzień 2024) (godziny pracy do ustalenia, zależne od etapu projektu)
  • Znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2

 

WYMAGANE DOKUMENTY

Kandydat/ka składa wyłącznie drogą elektroniczną na adres email: atrzcinska@psych.uw.edu.pl wniosek o przyjęcie na stanowisko Stypendysty, który zawiera:

  • list motywacyjny, w którym kandydat/ka przedstawia swoje kwalifikacje do pełnienia roli stypendysty w projekcie (odnosząc się do wymagań)
  • życiorys zawierający informacje o aktywności naukowej i pracy z dziećmi, w tym zainteresowaniach i osiągnięciach naukowych kandydata/tki w pięciu latach kalendarzowych poprzedzających złożenie wniosku, listę ukończonych kursów i szkoleń
  • podpisaną klauzulę o przetwarzaniu danych osobowych, która stanowi załącznik do niniejszego ogłoszenia

 

Kandydaci zostaną poproszeni o odbycie rozmowy kwalifikacyjnej z komisją rekrutacyjną. Kandydaci mogą zostać poproszeni o dodatkowe materiały (np.: prace dyplomowe, przygotowane lub opublikowane artykuły, itd.).

 

HARMONOGRAM POSTĘPOWANIA KWALIFIKACYJNEGO

W postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględnia się ocenę wyżej wymienionych dokumentów oraz przebieg rozmowy kwalifikacyjnej.

  • Zgłaszanie wniosków: do 15.02.2022 r.
  • Ocena wniosków przez Komisję i ewentualne rozmowy kwalifikacyjne: 16-22.02.2022 r.
  • Ogłoszenie wyników: 23.02.2022 r.

 

OPIS ZADAŃ STYPENDYSTÓW (dwa stanowiska)

Osoby na stanowisku Stypendystów będą odpowiedzialne za:

  • Nawiązywanie współpracy z przedszkolami, w których będą realizowane badania,
  • Rekrutację uczestników badania (dzieci)
  • Pozyskiwanie zgód rodziców na udział dzieci w badaniu
  • Prowadzenie badań wśród rodziców dzieci przedszkolnych (badania kwestionariuszowe)
  • Przygotowanie materiałów do badań (kwestionariuszowych i eksperymentalnych)
  • Realizację badań pilotażowych i badań właściwych w przedszkolach (we współpracy z innymi eksperymentatorami)
  • Wstępną analizę i opracowanie wyników
  • Współpraca z kierowniczką projektu i wykonawcą w przygotowaniu raportów i publikacji
  • Prowadzenie dokumentacji związanej z projektem i bazy danych zbieranych w trakcie realizacji projektu
  • Tworzenie bibliografii projektu

 

Warunki zatrudnienia:

  • Forma zatrudnienia: stypendium,
  • Wysokość stypendium: 2300 zł miesięcznie
  • Czas pobierania stypendium: 33 miesiące,
  • Planowane rozpoczęcie zatrudnienia: kwiecień 2022 r.

 


Data publikacji: 19 stycznia 2022